my spirit

Wednesday, January 16, 2013

kenangan semalam...

Assalamualaikum wbt...

Ok guys..
Setelah sekian lama aku menyepikan diri mesti ade yang merindui aku..
*eh eh! adeke? 
Ok, terperasan sekejap..
Disebabkan aku ni dalam kepenatan dan tercungap cungap *ok itu tipu* aku nak cerita tentang apa yang berlaku ari ni...

Alkisah bermul dengan ketajaman aku mendengar bunyi bip handphone..
So aku pun terjadi...
Time tu lebih kurang pukul 5.01am..
Bunyi bip berkenaan adalah bunyi pesanan ringkas..
Jadi aku pun membacalah daripada siapa..
Rupa-rupa daripada si buah hati...
Dah balas membalas, beliau kol aku..
Nota tetap menjadi teman baik aku ketika aku berseorangan..
Sambil borak, sambil hafal..
Aku pun syok ah bercerita tentang apa yanh aku baca pada si buah hati..
Walaupun aku tahu beliau ngantok, ku tetap gigih menceritakan kisah organizational pada beliau.. hikhikhik... kesian beliau...
Then selit selit lah cerita hal personal sikit..
Yela, aku tamau bagi dia menguap banyak-banyak..
Nanti takda sape nak dengar..
Dalam-dalam berborak tu, azan mula berkumandang,,
Keadaan ketika itu masih lagi dalam kawalan...
Aku bagitahu beliau, aku nak mandi siap-siap dalam pukuk 6.15am..
Kami boraklah sampai bateri aku mati...
Aku pun mandi-mandi..
Siap-siap solat, n siap untuk pi exam..

Sarapanlah bekas coco cruch adik aku..
Dalam kul 7.05am, aku keluar umah...
Masuk-masuk kereta and tangan mula nak start kete, battery kete kelaut!
Ya Allah! Aku dah start panik..
Nak kol, aku terlupa yang kredit aku pun dah out...
Dalam keadaan yang sangat mendebarkan dan genting tu, aku turun dan terus naik tingkat 15..
 Umah alang aku.. Panggil punye panggil siap gegar-gegar gate tu, still tak menyahut...
Lagilah aku panik..
Aku cuba nasib lagi pi tingkat 2, umah ayah tam dengan umah kak ngah..
Aku panggil-panggil, ketuk-ketuk, tiada jawapan,..
Jam masa tu menunjukkan pukul 7.15am..
Aku ketuk umah kakngah akhirnya menjawab..
Kira bertuah sebab kakngahtak pegi kerja...
Aku rasa aku patut pinjam kete dia..
Sebab keadaan memang dah sangat suntuk...
Nak tak nak kene jugak pinjam..

Pas anta kak ngah pi keje, aku patah balik ke sungai buloh..
Nak ikut jalan belakang..
SubhanaAllah, jem pulak... 
Jam dah 8.05am...
Dalam hatinaku memohon pertolongan Allah agar dipermudahkan segalanya..
Lepas je daripada jem tu, aku sangkut lagi kat Bukit Jelutong...
Ketika dalam jem kat situ, aku tak tahan rasa takut takleh amik exam tu..
Jadi  aku menangis.. Aku harap aku dapat jawab exam... masa tu jam dah pukul 9.00am..
Exam dah la start kul 9.00am..
Hanya tawakal pada Allah..
Dan aku memandu selaju yang boleh...
Sampai kat dewan, pukul 9.15am...
Bergegas aku masuk dewan...
Aku dah rugi setengah jam untuk menjawab...
Takpe aku masih tenang...
Menjawab-menjawab, Alhamdulillah semuanya dapat aku habiskan...
Syukur pada Allah kerana mempermudahkan..

No comments:

Post a Comment