my spirit

Monday, August 1, 2011

Nampak macam Kentang Putar ke..?

Assalamualaikum..

Hye guys..Lame dah kan tak menggunakan bahasa yang rempit-rempit..huhuhu..Takde lah, time guna bahasa pujangga tu, hati tak berapa nak tenteram..So aku rasa dengan cara tu je yang mampu untuk aku luahkan apa yang terbuku dalam hati aku ni...Aku orang biasa, nak cakap berterus pun masih tahu mana hormatnya, mana adabnye..huhuhu..

Opss!sory, termelalut la pulak..huhu..takde la..Aku nak show something that i make..Ari tu tak hengat la bila, aku teringin nak makan kentang putar @ smashed potato yang macam KFC tu tau..Kebetulan time tu aku puasa, so dengan semangatnya, aku mencari resepi dan terjumpa lah kat sini..Terima kasih MYRESEPI memberikan ilham untuk menjadi seorang perempuan yang tahu nak ke dapur..*nampak sangat jarang ke dapur, ye dok?

So, dengan bahan-bahan yang dibeli di kedai mamak kat bawah umah, aku dengan semangat yang jitu memulakan operasi di Masterchef Kitchen..Cewah, nama nak top-top je..Ye dok?huhuhu..Master tak master tapi mummy aku memang Master segala masakan..Serius..huhuhu...

Bahan-bahan yang diperlukan :-

5 biji ubi kentang (yang sederhana besar)
1/2 butter yang bersegi empat..
1/2 cawan tepung jagung yang dibancuh
1 kiub ayam
1 1/2 cawan air

Cara- cara

Untuk kentang, bersih dan haruslah direbus dahulu sehingga betul-betul lembut dan empuk. Kemudian, setelah toskan airnya, lenyek kentang tersebut dalam keadaan yang panas-panas, bulat-bulatkan dan ketepikan..

Untuk kuah pula atau dipanggil gravy, cairkan mentega atas api yang sederhana, kemudian masukkan bancuhan tepung jagung dan kacau.Bila agak perang sikit, masukkan air dan kiub ayam. Kacau kuah hingga mendidih dan pekat. And siap! Boleh dihidang..

Korang nak tengok tak camane rupa dia?Huhuhu..memang sangat tak menarik tapi sedap lah jugak..aku buat banyak ni je sebab nak try-try je kan..Berkongsilah aku, ayah, angah, and ucu..Feedback die, bolehlah tapi komplennye pun ade jugak..Huhuhuhu..


*ni la rupanya..memang tak semenggah..tp rasa dia boleh tahan la..huhuu..sebab ni adalah percubaan pertama..pasni insyaAllah ok..

No comments:

Post a Comment