my spirit

Tuesday, August 23, 2011

donut! ouh donut!

Hye sume!

Ok, tengok title entry aku..
Pasal makanan pulak petang-petang ni..
Ermm my favourite kuih but bile aku yang buat ia tak jadi favourite aku..
Kurengg sikit ouh.. Serius.. Mummy aku pun cakap camtu..

Resepi nak wat donut ni sempoi..
Secret recipe dari mummy aku la..

Bahan-bahan
Tepung gandum
Yis
Butter
Garam
Gula
Telur (tp time ni aku tak taruh telur)

Cara-cara
Masukkan tepung dalam mangkuk besar, kemudian masukkan butter. After that, yis dicampur dengan garam dan gula dan sedikit air. Bila dah sebati dan yis tu jadi kembang, campur kat adunan tepung ngan butter tadi.. Gaul sampai sebati dan uli dengan seuli-ulinya.. Uli tu mummy kate nak bagi donut tu jadi lebeh lembut. And if korang nak lembut lagi, tambah satu biji telur tu.. Ermmm memang perggghhh.. Mesti lembut.. Yang penting dalam step ni adalah time menguli tepung tu.. Mesti kene uli dengan lemah lembut bagi die cantik je..Dah cantik doh tu, korang terap la dengan acuan donut. And sementara tu, sila la panaskan minyak kat atas dapur. Then leh la goreng..

Korang nak tgok hasil aku? Tapi aku tak uli dengan baik..So rasa die pun tak lembut sangat..

Hasil dari ulian aku..


* tunggu untuk digoreng..


*dalam periuk dan hampir masak.. itam sikit..
p/s: minyak jgn terlalu panas. Nanti jadi macam kat atas ni.. heheehe..


Selepas dah setel kan, korang kene blend gula.. Then golekkan donut tu ngn gula..Aku panggil donut aku Snowy donut.. Huhuu...Sebab aku buh banyak-banyak gula tu...

Time tu, dalam keras-keras sikit donut aku, habis jugak. Alhamdulillah. So sape-sape yang baru nak belajar donut tu leh la amek resepi aku ni tau. Selamat mencuba.

gracias for read! :)

1 comment:

aeziella said...

donut tu kelihatan kurang minyak mase menggoreng... :) klu donat bleh direndam dlm minyak tu msti colour dia chntik lepas digoreng.. kan ~~ sedap la pulakk donut panas2... ;)

Post a Comment