my spirit

Tuesday, May 31, 2011

Kewajipan ganti puasa..

Assalamualaikum sume!

Hari ni hari selasa..Kan,kan, kan?Hehehe..Sekarang masa menunjukkan pukul 11:15 a.m...dan bersamaan dengan 27 Jamadilakhir 1432...Lagi beberapa hari lagi nak masuk bulan Rejab..Bulan yang semua orang tunggu untuk menambahkan pahala berganda-ganda...Bulan lain bukan tiada pahala, ada..Tapi 3 bulan serangkai iaitu Rejab, Syaa'ban, dan Ramadhan adalah bulan yang amat senang untuk kita mengganda-gandakan pahala kita..Lebih kepada menopup pahala kita yang kurang la akibat dosa-dosa yang kita lakukan..Itu pemahaman aku tentang bulan-bulan mulia ni.. (",)..
Tiba-tiba aku nak menyentuh tentang ganti puasa pulak..Korang-korang yang kat luar sana tu mahu lelaki dan perempuan dah ganti puasa ke??Haaa...korang jangan lupa ganti puasa tau..Meninggalkan puasa WAJIB menggantikannya kembali..Kerana itu adalah hukum dalam Islam.. Kita sebagai umat Islam haruslah mentaati dengan tuntutan Allah..Puasa itu WAJIB..Menggantikan ia juga adalah wajib supaya hutang kita dengan Allah langsai dan tidak tertangguh...Begitu juga kita boleh contohkan ia macam kita hutang kat orang..Lebih kurang la konsepnye.. (^_^)...
Kalau bab ganti puasa ni perempuan sah-sah la kena ganti puasa..Sebab time bulan Ramadhan dapat cuti free daripada Allah SWT..Tapi, kalau lelaki tu yang macam pelik bin ajaib..Mereka tak dikurniakan cuti daripada Allah SWT, haaa tapi mereka mempunyai 1 nafsu yang boleh mempengaruhi mereka untuk tinggalkan puasa...*dah macam ceramah agama pulak..
Tapi aku ni bukannye pandai sangat tentang bab-bab cenggini..Ni sekadar ingin berkongsi sedikit tentang pendapat dari pemikiran aku...Aku pun mencari ilmu tentang ini..Tak dapat banyak sikit pun jadi untuk knowledge kita..Ye ke tidak? (^_-)
Ingat ye kawan-kawan..Gantilah puasa anda sebelum apa-apa yang berlaku..Hutang manusia, manusia lain boleh langsaikan..Hutang kita pada Allah takkan kita nak membebankan manusia lain untuk melangsaikan?Ce pikir, ce pikir tentang apa yang aku cakap ni tau..
Ok la guys, aku pun nak sambung kerjaan di kantor..Nanti-nanti ya aku nyambung kembali..Hahaha...



gracias for read!

No comments:

Post a Comment