my spirit

Friday, January 13, 2012

nuffnang? ape tu?

Hurm, nuffnang? korang tahu tak ape ni nuffnang? kite pun tak bape nak tahu dia ni apa, but dia adalah sistem untuk pengiklanan secara alam maya. Iklan-iklan yang dipamerkan akan dipaparkan pada blog-blog yang mengambil bahagian. Cewah, penjelasan macam lah betul, tapi ini dari apa yang aku paham la tentang nuffnang ni..

Nuffnang ni diilhamkan oleh dua orang mahasiswa bernama Timothy Tiah dan Cheo Ming Shen sedang menjamu makanan tengah hari di London. Ilham ini dapat sekitar bulan Mei, 2006.. Yang aku aneh tu, ilham tu dapat time makan tengahari.. Tapi, tu la, ilham tu tak kira datang time bile, time buang air pun leh datang.. Kan?Kan?Kan? Ok, stop talking nonsense, kita lanjutkan cerita..

Oh, time ni, depa berdua ni student yang nak amik peperiksaan akhir di Kota London, dan kalau dah otak tu otak bisnes, memang pemikiran bisnes aje.. Dan dari situ la, benih-benih nuffnang ni ditanam dan memperluaskan sehingga 4 buah negara cawangannya iaitu di Singapura, Malaysia, Filipina dan Australia...


*thanks google image

So, tugas nuffnang ni adalah mempromosikan iklan-iklan tak kira la daripada jenama apa-apa, tapi pengiklan yang selalu aku perasan nuffnang ni iklankan adalah dari Citibank, Nokia, Sony, Procter & Gamble, Nokia, Nike, Nestle, dan banyak lagi! Dan if I'm not mistakes, this system is the one of advertising blog business that lead of community in Asian Pacific. Wow! teraju der gua dengar. Hebat orang Malaysia.

Sb tu la banyak blogger-blogger yang join benda ni. Selain menolong mengiklankan, diorang juga akan dapat income setiap klik dan review readers yang datang jenguk blog. So, sambil menaip, sambil wat keje sambilan. Takde la orang tua kita marah if kite menghadap lappy, and computer ari-ari. Sb apa yang kita wat ade hasilnya. Tapi selalunya kebanyakan blogger diorang bukan wat sebab duit but diorang memang suka menulis, bercerita tentang informasi-informase yang ada, ada yang tulis diary harian, ada yang suka berkongsi resepi. So, masing-masing ada passion masing-masing.

So guys, aku rasa benda ni pun meningkatkan ekonomi negarakan? Marilah kita sama-sama meningkatkan ekonomi negara.. Hehehe.

Itu saja review aku tentang nuffnang dari pemahaman aku..
gracias for read! :)

No comments:

Post a Comment